пятница, 27 февраля 2015 г.

Розвиток творчих здібностей учнів на уроках світової літератури - описдосвіду роботи Боєвої Наталії Олександрівни

Проблема творчого розвитку особистості в сучасному світі стоїть гостро. Для сучасної стратегії розвитку національної школи характерним є зростання уваги до особистості школяра, максимального розкриття його обдарування, інтелектуального розвитку, що забезпечує пріоритетність розвитку творчих рис.
   Кожна дитина - особистість! Ось гасло сьогодення. Велике значення має розвиток творчості. Саме люди з творчим мисленням приносять у життя щось нове. Такі люди найчастіше стають лідерами. Творчість має вирішальне значення в розвитку здібностей людини, формуванні її активної життєвої позиції.
     Завдання школи - розвинути у школярів такі якості, як ініціативність, далекоглядність, розсудливість, самостійність, прагнення до успіху.
       Головна мета розвитку особистості - повна реалізація себе, своїх здібностей і можливостей.  Людяність… Людина… Ідеальна людина…  Неймовірно важливі цінності, особливо в сучасній школі, яка перебуває на шляху модернізації. Вимоги до навчального процесу полягають не тільки в тому, щоб учні набули загально предметних компетенцій, отримали систему наукових фактів, готових істин і штампів.
      Навчання повинне формувати у школярів здатність креативно мислити, вміння зіставляти й аналізувати факти, аргументовано захищати власну точку зору, вчитися глибше занурюватися у бездонну криницю мудрості та життєвого досвіду. У цій ситуації на допомогу вчителеві мають прийти найсучасніші інновації. І якщо провідною ідеєю педагога буде виховання дитини з високими моральними якостями, то він неодмінно базуватиме роботу на безмежному аспекті творчих ідей та знахідок.
      Таємниці успіху сучасного вчителя вбачаю у закоханості у свій фах і свою справу, любові до дітей, безперервному пошуку та удосконаленню, в умінні створювати на уроці атмосфери психологічного комфорту та оптимальних умов для реалізації потенційних можливостей кожного школяра, внутрішній культурі, естетичному смаку, моральній чистоті, професійній компетентності та національній свідомості.
       Розвиток творчих здібностей школярів – одна з найактуальніших проблем сьогодення. Тому й зосередила всю свою роботу над вирішенням саме цього питання. Це закономірно, тому що, розвиваючи нахили й задатки дітей, ми виховуємо їх здатними до критично­го аналізу й об'єктивного оцінювання різних явищ і фактів, до творчих по­шуків і надбань, до оригінального розв'язання проблем, тобто формуємо повноцінну, інтелектуально розвинену й духовно багату особистість.
    Головне моє завдання - розвивати природні задатки та створювати сприятливі умови діяльності учнів. У шкільній практиці надаю перевагу інтерактивній методиці проведення навчальних занять та виховних заходів, застосовую на практиці принципи індивідуалізації та диференціації навчання.
Уроки світовоїої літератури дають безмежний простір для творчої роботи вчителя та учнів. 
    Розвиток творчої активності учнів на уроках літератури  зумовлене самим життям. Як допомогти дитині осягнути радість від свого розуму, емоцій, своєї неповторності? Вирішити ці проблеми допоможуть уроки співтворчості, де вчитель і учень, як рівний з рівним, намагаються осягнути в спільній праці вершини прекрасного, де головне місце в роботі надається учневі, враженому від спілкування з текстом. На вчителя покладаються лише організаторські функції: як скерувати роботу, у яке русло спрямувати роздуми, як змусити працювати уяву, фантазію, розумові, пізнавальні творчі здібності, щоб в очах учнів засвітилася радість, щоб у кожного з них з’явилася впевненість у своїх силах.
    В.О. Сухомлинський писав: “Дати дітям радість праці, радість успіху в навчанні, збудити у їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь виховання. Дитяча душа як чистий аркуш паперу…Записи на ньому роблять батьки, друзі. Оточуючі. Та чи не найважливішими є записи, зроблені педагогом на чистому аркуші дитячої душі. І головними його гаслами в цій роботі повинні стати такі: Допоможи! Не зашкодь!
Дитина тільки тоді зможе стати особистістю, коли навчиться критично мислити і робити правильний вибір. Тому:
·        у всіх класах виділяю час і забезпечую можливістю учнів критично мислити, вільно розмірковувати;
·        висловлюю віру у здатність кожного учня продовжувати критичні судження;
·        забезпечую здорове, вільне від глузувань середовище.
       Дитина тільки тоді зможе стати особистістю, коли буде всебічно розвинена.
Творча особистість завжди володіє високим рівнем знань, має потяг до нового, оригінального. Творча діяльність є її життєвою потребою, а творчий стиль поведінки - найбільш характерний.
З цього приводу Лев Толстой наголошував: "Якщо учень у школі не навчиться нічого творити, то і в житті буде тільки наслідувати і копіювати".
" Живи яскраво! Мрій! Фантазуй! Читай! Твори! Ти – талановитий! " - моє основне кредо у спілкуванні з учнями.
   Урок світової літератури повинен викликати колективне художнє переживання і обмін естетичними емоціями, дати імпульс внутрішній роботі думки учнів, підготувати до діалогу з письменником. Як досягнути цього?
 Формування творчої людини засобами художньої літератури насамперед передбачає:
ü систематичне розв'язання на уроці та в позаурочний час різноманітних творчих завдань;
ü  урахування вікових особливостей учнів;
ü  залучення до роботи на уроці всіх учнів;
ü відштовхування в постановці творчих проблем від тексту;
ü використання різних засобів, підходів до учня;
ü проблемний підхід до вивчення творів.
Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої  компетентності,
на мій погляд, є діяльність: навчити і виховати можна лише в дії. Урок світової літератури - співтворчість вчителя й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного. Тому я вважаю, справжня суть роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності.
      До методів і способів стимулювання творчої активності можна віднести такі:
ü створення сприятливої атмосфери спілкування (безоцінкові судження);
ü збагачення педагогічного середовища новими враженнями та    судженнями;
ü  забезпечення привабливого творчого характеру діяльності;
ü  чітке визначення мети і кінцевих результатів роботи, способів її
          оцінювання;
ü спонукання до генерування оригінальних ідей;
ü залучення учнів у процес планування мети і поточних завдань творчого
         об'єднання;
ü повага, довіра, визнання й подяка за досягнуті результати;
ü  надання права самостійно приймати рішення;
ü практична спрямованість навчання;
ü  моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне
          розв'язання проблем тощо.
      До творчості учнів необхідно готувати, по-перше, постійно і всесторонньо розвиваючи їх відтворюючу уяву, по-друге, планомірно формувати літературно-творчі вміння, зокрема, вміння створювати нові образи і сюжети на основі навчального літературного матеріалу.
    Велике значення має і відношення вчителя до творчих спроб учнів. Дуже важливо, щоб юні автори відчули інтерес до їх творів, як усних, так і письмових, зі сторони розумного, доброзичливого, зацікавленого помічника-вчителя.
  На першому етапі мені здається доцільним використовувати завдання, зв'язані зі зміною особи оповідача. Наприклад, художній переказ від імені персонажу твору. Він може бути повним або вибірковим, але обов'язково художнім. На цьому етапі відтворююча діяльність, звичайно, переважає, але і елементи творчості безсумнівні.
Завдання наступного етапу, наприклад, складання плану і розгорнутий переказ одного з пунктів з доповненням власних, обов'язково мотивованих деталей до описуючих творчих зусиль.
       На третьому етапі роботи школярам доцільно запропонувати відчути себе героєм  улюбленої казки (або іншого твору) і попросити пояснити той чи інший вчинок героя, придумати можливе продовження подій (додумування ситуації) або усний твір з продовженням типу - Якщо би, то...
І, на кінець, останній етап — вищий рівень самостійності і творчості: створення власного твору. Як правило, казки, байки, билини, короткого оповідання.
      У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою творчого успіху. І здатність творити можна розвинути.
   Щоб стимулювати творчу активність школярів, я використовую такі методи і прийоми як розвиток творчого інтересу, створення ситуацій емоційного переживання, створення ситуації успіху, метод відкриття, створення ситуації вибору, самостійна дослідницька робота. А також різні види творчо-розвивальних технологій:
ü технологія навчального дослідження;
ü ігрова технологія
ü проектна технологія
ü технологія «мозкового штурму»;
ü технологія «мікрофон»
ü технологія виконання евристичних завдань;
ü  технологія розв'язування дослідницьких проблем.
Творчість - це спосіб самовираження, саморегуляції людини.
Здатність творити можна розвинути. На уроках світової літератури у 5 класі використовую такі прийоми та форми роботи: уроки - рольові ігри, уроки – мандрівки,  уроки - театралізації; інтерактивні методики (захист проекту групою чи поодинці, де учням можна запропонувати різні завдання: створення кросвордів, ребусів, літературної реклами , літературної вікторини, літературних задач за змістом твору тощо  Використання ігрових технологій на уроці  розвиває здатність нестандартно мислити, обирати оптимальний варіант з – поміж декількох можливих – і, як наслідок, набувати нових знань за допомогою вже наявного інформаційного багажу.
 На уроках світової літератури у 5 класі використовую такі прийоми та форми роботи: уроки - рольові ігри, уроки – мандрівки,  уроки - театралізації; інтерактивні методики (захист проекту групою чи поодинці, де учням можна запропонувати різні завдання: створення кросвордів, ребусів, літературної реклами , літературної вікторини, літературних задач за змістом твору тощо.
        Наведу приклад проведення підсумкового уроку у 5 класі 
за темою "Літературні казки".
Тип уроку: урок повторення та узагальнення знань.
Форма уроку: урок – КВК
Після повідомлення теми та мети уроку (перевірити знання, набуті учнями під час вивчення теми "Літературні казки", розвивати творчі здібності школярів, кмітливість, спостережливість, виховувати любов до книги)  ознайомлюю з планом проведення уроку – КВК:
1.     Презентація команд.
2.     Розминка.
а) естафета;
б) ілюстрована вікторина;
в) зустріч з літературними героями.
3. Конкурс слідопитів.
4. Конкурс інтелектуалів:
а) "Чий портрет? " (для капітанів)
б) гра "Хто більше? "
в) цікавинки;
г) складання короткого плану – характеристики героїв різних казок, протилежних за характерами;
5. Конкурс акторів.
6. Конкурс оповідачів (домашнє завдання)
7. Підбиття підсумків.
         На своїх уроках, я постійно підтримую творчість. Так на уроках у 6 класі використовую такі прийоми та форми роботи: уроки - рольові ігри, літературні екскурсії, уроки - КВК, уроки - театралізації; інтерактивні методики (захист проекту групою чи поодинці, де учням можна запропонувати різні завдання: створення кросвордів, ребусів, літературних задач за змістом твору, оформлення книжечки чи газети із власними віршами або творами, що вивчаються, інсценізації).
 Широко застосовуються і такі види нестандартного уроку, як мандрівка, знайомство, усний журнал, застереження. Нестандартний урок заставляє учнів активно переживати, включатися в роботу, співпрацювати з учителем, тобто проявляти якості, необхідні для творчої діяльності.
Особлива атмосфера загадковості, бажання зрозуміти вчинки героя панує на уроках-подорожах на острів Скарбів, на острів Робінзона Крузо.
 "Що може бути страшнішим, ніж потрапити на безлюдний острів?! І ось в цьому романі саме так розпорядилась доля з людиною, яка врятувалась  і не загинула під час кораблекрушіння"...
  Учні характеризують Робінзона Крузо як винятково працьовиту, наполегливу, розумну, винахідливу, добру, щиру людину. Тому творче завдання такого типу є доцільним і завжди викликає великий інтерес у дітей, розвиває творчі здібності, вміння мислити та  аналізувати.
Творче завдання. Ім'я Робінзона стало загальним. Складіть словесний портрет "робінзона" за зразком:
Р - рішучий, розумний.
О – оптиміст, обачний
Б –  борець за життя
І –  інтелектуальний
Н – надійний
З – зацікавлений
О – організований
Н – незламний
Обов'язково даю дітям під запис поради Робінзона Крузо тим, хто потрапив в екстремальну ситуацію.
Поради Робінзона:
1.    Ні в якому разі не панікуйте, не падайте духом.
2.    Потрібно всьому злому, що з Вами трапилось, протиставити добро, і Ви знайдете у всьому лихому світлу сторону.
3.    Перш ніж впадати у відчай, подумайте, що могло трапитись ще гірше.
4.    Шукайте підтримку у християнській моралі.
5.    Знайдіть прісну воду;
-      збудуйте намет;
-      розпаліть багаття і підтримуйте його;
-      вчиться різним ремеслам;
-      спробуйте приручити тварин.
6.    Ніколи не втрачайте віри, надії, любові, і Ви завжди залишитесь переможцем!
2. Робота в парах – складання сенкану:
Робінзон –
v Сильний, оптимістичний (активний, цивілізований);
v Вірить, перемагає, майструє (надіється, долає);
v Приклад безмежних можливостей людини (перетворювач диких умов життя на цивілізоване; здатний долати складні випробування, зразок діяльного ставлення до життя);
v Переможець (Борець, Оптиміст).
3. Робота в парах.
      Уявіть собі, що ви привезли на острів Робінзона туристів. Користуючись знаннями з тексту, розкажіть їм про природу острова!
      Цікавим, дієвим та результативним буде  урок-подорож у 6 класі на острів Відчаю (Д. Дефо «Робінзон Крузо»), на якому діти об'єднуються в групи-екіпажі, в кожному з яких повинні бути обрані "капітан", "екскурсовод", "художник", "літописець", " кравець", "кухар", що отримують відповідні індивідуальні, диференційовані, особистісно зорієнтовані завдання. Розпочинаємо урок – подорож з конкурсу на кращу афішу та  літературну рекламу:  
 " Що робити, коли  життя кидає Вам жорстокий виклик? Коли раптом в силу певних обставин Ви опиняєтесь на безлюдному острові? Тоді згадайте про Робінзона Крузо! Даніель Дефо провів свого героя через низку випробувань і довів, що невтомна праця та розум можуть звершити диво. Його герой не тільки не деградував, а навіть удосконалився, позбувшись багатьох недоліків цивілізованого суспільства".
Тільки завдяки своїй праці. Своїй вірі в спасіння. Робінзон Крузо витримав випробування і залишився живим. Діти пишуть твір-роздум "Подвиг Робінзона Крузо".
     Важливим засобом розвитку творчих здібностей учнів є рольова гра. Учні мають зіграти іншу людину або розіграти певну ситуацію. При вивченні роману
Р.Л. Стівенсона "Острів скарбів" проводжу рольову гру: "Інтерв'ю з письменником"
Такі уроки імітують наукову, виробничу, соціальну діяльність людей. Моделюють різноманітні життєві і виробничі ситуації з метою вивчення нового матеріалу, його закріплення, розширення і обробки знань. До цього типу уроків відносяться уроки-вистави чи гри, коли вчитель організує театральну виставу (гру) і матеріал подається у формі інсценівки, а кожен учень отримує певну роль. Такі уроки захоплюють своєю святковістю, атмосферою театру, можливістю проявити творчість.
Інсценізація "Інтерв'ю з письменником"
(В інсценізації беруть участь два учні. Один виконує роль журналіста, другий - Р.Л.Стівенсона)
Журналіст: Пане Стівенсоне, де і коли ви народилися?
Стівенсон: 13 листопада 1850 року в Единбурзі.
Журналіст: Ким були ваші батьки?
Стівенсон: Мій батько, як і дід, будував маяки. У дитинстві я мріяв наслідувати його професію, навіть вступив на інженерний факультет до Единбурзького університету. Але інженером я так і не став. Мати з самого початку мого життя вела щоденник, в якому записувала всі найважливіші події мого життя, зберігала кожну сторінку моїх рукописів. Мені соромно, але я не був слухняним сином і часто завдавав прикрощів своїм батькам.
Журналіст: Ви захоплювалися літературою з дитинства?
Стівенсон: Так, я любив читати твори В. Шекспіра,  Д. Дефо,
вони полонили мою душу. А друкуватися почав у 1870-х роках. Саме тоді в різних журналах з'явилися мої перші есе, статті, фейлетони, які привернули увагу читачів, однак грошей вони не принесли.
Журналіст: Ваші захоплення?
Стівенсон: Найбільше в житті я люблю писати й мандрувати. Я відвідав Голландію, Бельгію, Італію, Швейцарію.
Журналіст: Яка країна вам сподобалася найбільше?
Стівенсон: Усі. Але особливо запам'яталася Франція Адже саме там, у Фонтенбло, поблизу Парижа, я зустрів своє кохання - Фанні Осборн.
Журналіст: Ваше кохання було щасливим?
Стівенсон: Так. Незважаючи на те, що нам довелося подолати багато перешкод, ми врешті-решт одружилися. Фанні була поруч завжди. Вона - моя муза, втіха, доглядальниця, подруга, кохана.
Журналіст: Які твори ви подарували читачеві?
Стівенсон: «Острів скарбів» (1883), «Викрадений» (1886), «Чорна стріла» (18880, «Володар Баллантре» (1889), збірки віршів, балади.
Журналіст: Чому ви переїхали на Самоа - маленький острів у Тихому океані?
Стівенсон: Усе через хворобу. Теплий клімат цього острова подовжив мені життя на декілька років. Ми з Фанні дуже полюбили мешканців цього острова Я навіть складав для них молитви. Туземці називали мене Туситала (Великий Розповідач).
Журналіст: Ваша заповітна мрію?
Стівенсон: У вірші "Бродяга" є рядки в яких відображена потреба моєї душі:
Вот как жить хотел бы я,
Нужно мне немного:
Свод небес, да шум ручья,
Да еще дорога

Смерть когда-нибудь придет,
А пока живется,
-Пусть кругом земля цветет,
Пусть дорога вьется.
(Переклад М. Чукотського)
Журналіст: Щиро вам вдячний за цікаву розмову.
Стівенсон: Хай щастить вам. Читайте мої книги: у них я сам.
Дуже люблять діти твори про тварин.
При інсценізації уривку "Хижі вовки захищають людське дитинча"  з повісті-казки Дж.Р.Кіплінга намагалась донести до учнів навчання із Старого Заповіту.
"Ви вищі за риб, птахів, тварин, рослин!
Маєте піклуватись про них"
Звірі Кіплінга, на відміну від звірів з народних казок, не є носіями тих чи інших рис людської вдачі - сміливості, хитрості, благородства, боягузтва.
Письменник зображує їх мислячими істотами, котрі діють в залежності від конкретних обставин.
Із сценки "Хижі вовки захищають людське дитинча" діти побачити, яку роль зіграли звірі у вихованні людських якостей: гуманності, мудрості, чуйності, мужності.
Ми уявляємо собі вовків хижими, злими, жадібними, а Кіплінг в своєму творі довів, що навіть такі страшні хижаки, як вовки, бувають дуже чуйними, дуже мудрими та по-справжньому ніжними і відчайдушними мамами.
Головний закон Джунглів - закон Справедливості.
А в світі людей, на жаль, часто спрацьовують закони нечесності, брехливості, користі, вигоди.
З побаченого і почутого діти роблять висновки:
-    Люди  не  повинні забувати,  що  в  цьому  житті  спрацьовує закон бумерангу.
-   Як Акела в свій час заступився за Мауглі, так Мауглі, коли виріс, захистив його старого.
-    Як тигр Шерхан викрав у людей Мауглі, так Мауглі розправився з ним, коли став дорослим.
-   Отже, треба берегти природу, звірів, бо інакше вони можуть повернутись проти нас.
- У Акели, Багіри, Балу і особливо у Матері-Вовчиці ми навчилися гуманності, мудрості чуйності, мужності
    Творчі учні є гордістю кожної школи. Ці діти не такі, як інші. Вони -особливі. Вони здатні бачити і відчувати Красу. Їх треба оберігати, допомагати, всесторонньо розвивати, виховувати в кожній дитині—особистість. На мій погляд, тільки творчі особистості несуть в собі надію на щасливе майбутнє наше.
Активізую творчу діяльність учнів, задаючи на домашнє завдання:
1) написати свою казку;
2)  намалювати ілюстрацію;
3)  побути в ролі одного з персонажів;
4)  змінити кінцівку твору;
5)  написати твір-роздум:
6)  скласти кросворд до твору;
7)  написати відгук на твір, картину.
   Щодо організації роботи в старших класах, то ігрові технології можна замінити діяльністю літературно - дослідницьких груп, уроками - семінарами, уроками - диспутами з розв'язанням проблемних задач.
 Головна мета уроку-диспуту - розв'язання складних морально-філософських питань. На початку уроку кожен учень отримує пам'ятку для учасника диспуту.
Пам'ятка учасника диспуту.
1.     Виступай тоді, коли маєш, що сказати.
2.     Говори, що думаєш, думай, що говориш.
3.     Чітко й лаконічно висловлюй власну думку.
4.     Поважай опонента, не перекручуй його думок і слів.
5.     Май мужність визнати свою поразку у словесному двобої, якщо доведена хибність твого твердження.
6.     Аргументуй свою думку точними фактами й цитатами з твору.
7.     Пам'ятай, що наш диспут - літературний, намагайся осягнути позицію автора.
     З метою досягнення атмосфери співробітництва, взаємоповаги, наголошую, що кожен учень має право висловити власну думку, навіть якщо вона не збігається з думками інших..
    Щоб диспут був по – справжньому ефективним, необхідно забезпечити такі умови:
- тема повинна бути цікавою для учнів;
- у класі треба створити атмосферу відкритого, сповненого довіри діалогу, без нав'язування власних думок, інакше учні орієнтуватимуться не на власні міркування, а на повторення «правильних тверджень» учителя.
За таких умов диспут:
- активізує мислення учнів;
- сприяє розвитку їх усного мовлення;
- формує навички культури спілкування;
- учить творити;
- допомагає глибше осмислити художньо-естетичний зміст твору;
- викликає інтерес до літератури.
     Метод проектів один з проблемно-пошукових методів, який створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції. Завдяки цьому методу учень активно включається в спільну діяльність, відчуваючи себе рівноправним учасником діалогу, а вчитель допомагає і пояснює, оцінює. Захист проектів – той проблемно-пошуковий метод, який доцільно застосовувати у старших класах .
     Найчастіше використовую такі проекти: "Я – поет", "Я – режисер", "Я – перекладач", "Я – літературознавець". Намагаюся  творчо підійти  до організації роботи за методом захисту проектів – пропоную як універсальні, так і ситуативні проекти, чітко складаю інструкції для кожної групи з урахуванням вікових можливостей дітей, знаходжу потрібні слова, щоб підбадьорити учнів, створити творчу атмосферу, ситуацію успіху.
Багато уваги приділяю груповим формам роботи, виконанню випереджувальних завдань, формам рольової гри, бесідам з елементами дискусії.
Наприклад, при вивченні теми "Лірика О.С. Пушкін"а у 9 класі використовую  роботу в групах з картками – інформаторами:
Завдання для групи 1.
1.Чітко видайте інформацію з картки.
2.Виразно прочитайте вірш «Я вас любив» мовою оригіналу і в перекладі.
3.Дайте відповіді на запитання:
·        Що стало поштовхом для створення вірша?
·        Яким ви уявляєте ліричного героя цієї поезії?
·        Чи взаємне кохання ліричного героя?
·        Наскільки сильним було його почуття?
·         Чи впадає він у відчай?
·         Чого бажає ліричний герой коханій?
·        Чому навчає ця поезія?
·        Визначте тему і провідну думку поезії.
Завдання для групи 2.
1. Чітко видайте інформацію з картки.
2.Виразно прочитайте вірш «Я пам’ятаю мить чудову» мовою оригіналу і в перекладі.
3.Прокоментуйте малюнки та фотографії до вірша.
4. Дайте відповіді на запитання:
·        Що стало поштовхом для створення вірша?
·        Яке враження справила на вас ця поезія?
·        До якого жанру лірики вона відноситься? Чому?
·        Визначте риси, що ними  характеризується жіночий образ.
·        Знайдіть у вірші художні мовні засоби, які допомагають створити портрет жінки.
·        Яким образним висловом змальовує ідеал жінки?
·        Перечитайте 4 і 6 строфи поезії. Як ви думаєте, чи може кохання вивести людину з важкого душевного стану?
·        Визначте тему і провідну думку поезії.

       При вивченні повісті Вольтера "Простак" у 9 класі для перевірки знання учнями художнього тексту використовую  форму роботи "Порушена послідовність". Учням роздаю картки з фрагментами тексту, вони повинні розкласти картки в тому порядку, в якому відбуваються події у творі. Наприклад:
·        Простак їде до двора. Дорогою він вечеряє з гугенотами.
·        Пріор монастиря Святої Гори і панна, сестра його, зустріли гуронця.
·        Прекрасна Сент – Ів опирається ніжним пропозиціям.
·        Гронець, прозваний Простаком, дізнається про своїх батьків.
·        Простак перемагає англійців.
·        Сент – Ів страждає через свою чесноту.
·        Прекрасна Сент – Ів помирає.
·        Простак приїздить до Версалю.
·        Гронець навертається до віри. Простака охрещено.
·        Простак прибігає до своєї коханої і страшенно розлючується.
·        Простака замкнено у Бастилії з янсеністом.
·        Простак закохується.
·        Простак розвиває свій геній.
·        Сент – Ів визволяє свого коханого і янсеніста.
·        Простак, прекрасна Сент – Ів і їхні родичі гуртуються. 
Перевірці знання учнями тексту сприяє така форма роботи як "Літературний диктант":
1. Зі скількох частин складається «Фауст» Гете? ( з двох)
2.   який твір за жанром? А як його визначив сам Гете? (Драматична поема. Трагедія)
3. Хто бере участь у розмові в «Пролозі на небі»? (Бог, ангел, Мефістофель)
4. Між ким розгорається суперечка? ( Між Богом і Мефістофелем)
5. Хто свідчив: «Я свідок лиш мізерності людської»?
6. Кого вибрав Бог об’єктом дослідження?(Фауста)
7. Зустріч з яким персонажем стає початком духовного випробування Фауста? (З Мефістофелем)
8. Хто такий Мефістофель? (Диявол, спокусник)
9. Ім’я кабінетного ученого, чиї істини мертві? (Вагнер)
10. Яка функція Мефістофеля у творі? (Моральне випробування людини)
11. Хто застеріг Фауста від самогубства? (Хор ангелів)
12. Хто і кому сказав ці слова: То буду тобі по змозі Товаришем вірним?
   Отже, якщо вчитель творчо підійде до організації роботи, чітко складе інструкції, створить творчу атмосферу, ситуацію успіху - то результатом стане краще розуміння художнього твору, його аналіз, побудова власних інтерпретацій, розвиток творчих здібностей.
      Позакласну роботу зі школярами про­воджу у тісній взаємодії з уроками світової літератури. На уроках вив­чаємо байки - у позаурочний час прово­димо конкурси на кращу власну байку, інсценування байок. Літературні ігри та розваги - найулюбленіша форма позакласної роботи для школярів. П'яти­класники змагаються в конкурсах знавців казок, інсценізують домашнє завдання - уривок із казки, готують пантоміму, завдання для суперників, малюнки для казок. Вечори поезії, літе­ратурні вечори сприяють розширенню знань з літератури, мистецтва, історії, вдосконалюють навички роботи з кни­гою, додатковою літературою, ак­торські, декламаторські, організа­торські, вокальні, музичні здібності учнів. Діти із задоволенням відвідують бібліотеку, шукають довідкову і додат­кову літературу до уроків і позакласних заходів. Беруть активну участь у скла­данні сценаріїв конкурсів, ігор, проду­мують систему заохочень учасників зма­гань, конкурсів.
     Враховую вікові уподобання та схиль­ності. Відомо, що молодші школярі за­хоплюються малюванням, учням се­редніх класів цікавіша гра, театральне дійство, старшокласники тяжіють до музики, зокрема й класичної. На уроках та в позакласній роботі застосовую зав­дання з використанням різних видів ми­стецтва. Пропоную учням висловити враження від літературного твору у ви­конанні майстрів художнього слова, передати настрій, враження, почуття від музики, архітектури тощо, передати з допомогою звуку, кольору, запаху, відчуття простору, враження від лірич­ного, епічного твору, зобразити внутрішній світ літературних героїв у кольоровій палітрі, написати лист до по­ета, письменника, дібрати букет квітів, який би відбив основні мотиви творчості поета або якусь його тему, настрій окре­мого твору, знайти образи-символи, що найкраще передають почуття, враження від того чи іншого образу, системи об­разів цілого твору; передати з допомо­гою кольору почуття ліричного героя. Учні дають коментар до картини, ма­люнка, фотографії, готують ілюстрації за мотивами книг, що сподобалися, ма­люють ескіз обкладинки книги, готують повідомлення про художників-ілюстраторів. Допомагають дібрати музичний супровід до літературного твору або до уривку з нього. Подобаються завдання переробити казку на п'єсу, інсценувати епізоди, описати або створити декорації, костюми для вистав, скласти діалоги. Порівнюють епічні та драматичні твори з оперою, симфонічною або фортепіан­ною фантазією.
       Зростає активність учнів, їхній інте­рес до предмета, поглиблюється смак до самостійної роботи. Підвищуються мо­рально-ціннісні запити, вимоги учнів до себе, відповідальність за свої знання, збагачується їхня мова, розвивається уміння спілкуватися, вести диспут, вільно почуватися на сцені.
     Цікаві й пізнавальні у школі тижні світової літератури. Програма їх різноманітна, кожен учень може обрати собі захід до душі. Проводяться вистав­ки дитячої творчості: ілюстрацій, ма­люнків, творчих робіт (казки, байки, вірші). Проходять конкурси на краще читання віршів, прози, на кращу літера­турну газету. Учні 7-9 класів відвіду­ють літературний салон.
        Педагогічний процес у сучасній школі неможливий без діалогу, полілогу, імпровізацій, він покликаний створити умови для духовного саморозвитку, самореалізації та самоутвердження дитини. Навчально-виховний процес у школі слід будувати так, щоб сприяти свідомій співучасті особистості, яка освоює предмет.
      Усю свою діяльність спрямовую на формування творчої особистості. Вважаю, якщо ми виховаємо особистість, здатну творчо засвоювати знання і використову­вати їх на практиці, ми відродимо інте­лектуальний потенціал країни, від якого залежить майбутнє нашої держави.
       Розумію, що ще багато не зроблено, Працюючи сьогодні  в школі, треба йти в ногу з сьогоденням, освоювати нові програми, вивчати нові технології.
      В  різноманітності точок зору, підходів до навчання важливо обрати потрібне для себе, вибрати власну позицію.
     І я вчуся. Вчуся весь час і розумію, що вчительська праця дуже цінна, клопітка, виснажлива. Професія вчителя вічна, її ніхто не зможе замінити. Адже, саме вчитель сіє те перше зернятко знань в душу дитини, яка в майбутньому стане Людиною. Вона  завжди пам’ятатиме того, хто посіяв зерня знань в його людській душі і свідомості.


Комментариев нет:

Отправить комментарий